קשיים בבליעה, צרבת או צרידות? התסמינים שיכולים להוביל לסרטן בוושט

בשיתוף בייג׳ין פרמצטיקולוס

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 16:03

כיום, גידולים בצינור המוביל את המזון מהפה לקיבה מתגלים לרוב כשהמחלה כבר בשלב מתקדם. ד"ר עופר פורים, מומחה לגידולים של מערכת העיכול, מסביר מה גורם לסוג זה של סרטן, כיצד מאבחנים אותו, ומה הבשורות החדשות בטיפול בחולים אלה

אישה סובלת מצריבה בגרון. ShutterStock
האבחון המאוחר, בהיעדר בדיקות סקר שיאפשרו לזהות את המחלה בשלב מוקדם, משמעותו שאפשרויות הטיפול בחולים מצומצמות ותוחלת החיים שלהם מוגבלת/ShutterStock

צרבת, קשיים לבלוע ותחושות של מחנק בעת הבליעה וצרידות יכולים להיות תסמינים למחלות שונות. אחת מהאפשרויות המשמחות פחות היא שהסיבה להפרעות אלה בצינור המוביל מהפה לקיבה היא התפתחות של גידול בוושט. "מרבית החולים שמאובחנים עם סרטן בוושט מגיעים בגלל תסמינים אלה - והופעתם היא עדות לכך שהמחלה כבר בשלב מתקדם יחסית", מסביר ד"ר עופר פורים, מנהל השירות לגידולי מערכת העיכול במערך האונקולוגי בבית החולים שערי צדק. האבחון המאוחר, בהיעדר בדיקות סקר שיאפשרו לזהות את המחלה בשלב מוקדם, משמעותו שאפשרויות הטיפול בחולים מצומצמות ותוחלת החיים שלהם מוגבלת.

נלחמים בסרטן: הטיפולים החדישים ביותר לטיפול במחלות הסרטן - פרויקט מיוחד

למרות זאת, בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה בטיפול בסרטן, והשפעתה מורגשת גם בהתמודדות עם סרטן הוושט. מהפכה זו היא הפיתוח של טיפולים אימונותרפיים - טיפולים שמיועדים לעורר מחדש את מערכת החיסון כדי שהיא תילחם בסרטן. כיום, ההוספה של טיפולים אימונותרפיים לכימותרפיה המשמשת לטיפול בחולי סרטן הוושט שנמצאים בשלב הגרורתי, הוצגה במחקרים כמאפשרת הארכה משמעותית, בתוחלת החיים של החולים. בעקבות זאת, טיפולים אלה קיבלו את אישור הרשויות הרגולטוריות בעולם ובארץ לטיפול בחולי סרטן ושט בשלב הגרורתי.

ד"ר עופר פורים. דוברות שערי צדק,
האבחון של סרטן הוושט נעשה בעזרת גסטרוסקופיה/דוברות שערי צדק

"סרטן הוושט הוא גידול נדיר יחסית במערב, עם 156 מקרי סרטן שאובחנו בשנת 2020 לפי נתוני משרד הבריאות" בישראל, מסביר ד"ר פורים. "סוג זה של סרטן נפוץ הרבה מזרחה מאיתנו באסיה, במדינות כמו רוסיה, איראן, סין, קוריאה, יפן ובדרום מזרח אסיה". למרות נדירותו היחסית, בשל האבחון המאוחר, מדובר במחלה קטלנית, שתוחלת החיים של החולים בה קצרה ביותר, ולכן הכניסה לשימוש של טיפולים חדשים שיכולים להאריך את תוחלת החיים של חולים אלה היא כה משמעותית.
הגורמים המוכרים שמעודדים התפתחות סרטן הוושט הם עישון ושתיית אלכוהול - "לכן הסרטן מסוג זה נפוץ יותר במדינות כמו רוסיה". גורמי סיכון אפשריים אחרים, מוסיף המומחה, הם שתייה מרובה של משקאות ומאכלים רותחים, כמו מרק ותה חם. "וזה יכול להסביר מדוע המחלה נפוצה דווקא במקומות כמו איראן. באופן כללי, טראומה לוושט מגבירה את הסיכון להתפתחות הסרטן, כמו למשל אצל מי שבטעות בלעו חומרי ניקוי בילדותם".

הבדל נוסף בין סרטן הוושט במערב ובמזרח הוא במאפייני הסרטן עצמו. במזרח, הסרטן הנפוץ יותר מתפתח בחלק העליון של הוושט ובסוג מסוים של תאים שנמצאים שם (שנקראים תאי קשקש), ובמערב הסרטן הנפוץ יותר מופיע בחלק התחתון של הוושט - באזור החיבור בין הוושט לקיבה - ומתפתח בסוג אחר של תאים (שנקראים תאים בלוטיים). "סוג הסרטן שנפוץ יותר במערב נקשר גם לתופעה של עלייה של חומצות מהקיבה מה שנקרא בלשון העם צרבת , שגורמת לדלקת כרונית המעודדת התפתחות סרטן. תופעה זו של ריפלוקס נקשרה להשמנת יתר, שגורמת ללחץ קבוע על הסוגר שמפריד בין שני האיברים ולעלייה של חומצה מעלה", מסביר ד"ר פורים.

האבחון של סרטן הוושט נעשה בעזרת גסטרוסקופיה - בחינה של הוושט במצלמה שמוחדרת באמצעות סיב אופטי- ולקיחת ביופסיה של רקמה כדי לאפיין את התאים, ולבסוף בדיקות הדמיה כמו פט סי-טי שמיועדות לקבוע אם הגידול כבר שלח גרורות. במקרים בהם המחלה נותרה ללא גרורות, הטיפול המקובל הוא שילוב של הקרנות וכימותרפיה ואז, במרבית המקרים, ניתוח להסרת הגידול. "לאחר מכן, מחקרים מראים שתוספת של טיפול אימונותרפי למשך שנה מקטינה באופן משמעותי את הסיכון לחזרת מחלה", אומר ד"ר פורים.

במקרה של מחלה גרורתית, אם באבחון הראשוני או אם המחלה חזרה לאחר הניתוח, הטיפול הסטנדרטי כיום, שניתן במסגרת סל הבריאות, הוא כימותרפיה. "אולם מחקרים מראים שאם בוחנים מאפיין מסוים של תאי הגידול, שמעיד על מידת הרגישות של הסרטן לטיפול אימונותרפי, ניתן להאריך באופן משמעותי את תוחלת החיים של החולים שהבדיקה אצלם יצאה שישנה רגישות לטיפול האימנותרפי בעזרת הוספה של אימונותרפיה לטיפול הכימותרפי המקובל", מסביר ד"ר פורים. השיפור תלוי בסוג הסרטן אם הוא מסוג תאי הקשקש או התאים הבלוטיים הוא מוסיף, אולם באופן כללי הטיפולים הללו הראו שהם מצליחים להאריך את תוחלת החיים של החולים באופן משמעותי. כך, למשל, מחקר שבחן את השימוש באחד מהטיפולים האימונותרפיים החדשים הראה הארכה משמעותית של תוחלת החיים בחולים עם סרטן ושט קשקשי בתוספת של אימונותרפיה בנוסף לכימותרפיה בקו הראשון.

אישה בבדיקת רופא סובלת מכאבי בטן. ShutterStock
הטיפולים האימונתרפיים נושאים בשורה הן בשלב המוקדם והן בשלב הגרורתי לעליית סיכוי החלמה והארכת תוחלת החיים/ShutterStock

אולם גם מי שלא התמזל מזלם וקיבלו רק כימותרפיה בקו ראשון והמחלה המשיכה להתקדם, הטיפולים האימונותרפיים מציעים תקווה להארכה משמעותית של תוחלת החיים גם אם מטפלים בתרופות אלו לאחר התקדמות מחלה בהשוואה לטיפול הקיים. מחקר שבחן טיפול אימונותרפי חדש מול כימותרפיה בקו הטיפול השני הראה הארכה משמעותית של תוחלת החיים במטופלים שהבדיקות הראו שהגידול שלהם רגיש לסוג זה של טיפולים. המחקר הראה עוד כי אחרי שנה, 35% מחולים אלה ממשיכים להגיב לטיפול. בסך הכל, מסכם ד"ר פורים, בין 50% ל-60% מהחולים בישראל עונים לקריטריונים של רגישות הגידול לטיפול. "כיום הטיפולים האימונותרפיים ניתן לחולי סרטן הוושט רק במסגרת ביטוחי בריאות פרטיים, היות וטיפול זה עדיין אינו כלול בסל.

לסיכום: סרטן ושט הינה מחלה אשר משך החיים בחולים עם מחלה זו קצר מאוד ביחס למחלות סרטן אחרות. הטיפולים האימונתרפיים נושאים בשורה הן בשלב המוקדם והן בשלב הגרורתי לעליית סיכוי החלמה והארכת תוחלת החיים.

מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים על ידי בייג'ין פרמצוטיקולס ישראל

בשיתוף בייג׳ין פרמצטיקולוס
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully