1 מכל 6: כמה עובדות על הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים

בשיתוף אסטלס פארמה ללא מעורבות בתכנים

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 16:02

ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), על סרטן ערמונית בו מאובחנים 2,500 גברים מדי שנה בישראל; הטיפולים התרופתיים וסיכויי ההחלמה. יש מקום לאופטימיות זהירה

בחור צעיר בבדיקה אצל רופא. ShutterStock
1 מכל 9 עד 1 מכל 6 גברים יאובחנו עם גידול ערמונית במהלך החיים/ShutterStock

ב-4 בפברואר מצוין בעולם יום המודעות הבין-לאומי למחלות הסרטן, שנועד לאחד את העולם סביב קידום המאבק במחלות הסרטן במטרה להציל חייהם של מיליוני אנשים בזכות גילוי מוקדם, אימוץ אורח חיים בריא וטיפול מותאם.

נלחמים בסרטן: הטיפולים החדישים ביותר לטיפול במחלות הסרטן - פרויקט מיוחד

על-פי פרסומים של האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2024 צפויים להיות בישראל 380 אלף מחלימים מסרטן.

פגשנו לשיחה את ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי מרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ושמענו ממנו על גידול הערמונית (פרוסטטה), בו מאובחנים 2,500 גברים מדי שנה בישראל, הטיפולים התרופתיים וסיכויי ההחלמה. יש מקום לאופטימיות זהירה

סרטן הערמונית הוא השכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי. בישראל, מאובחנים כ-2,500 גברים בשנה. 1 מכל 9 עד 1 מכל 6 גברים יאובחנו עם גידול ערמונית במהלך החיים, כשהגיל הממוצע הוא בין 60-70.

סרטן הערמונית מואבחן בדרך כלל בשלב מוקדם ללא גרורות. לפעמים הסרטן מתגלה רק בשלב מתקדם, עקב תסמינים בעקבות התפשטות המחלה וגרורות באתרים מרוחקים בגוף.

אילוסטרציה. ShutterStock
״בשלבים המוקדמים של המחלה, לעיתים אין תסמינים, שמופיעים לרוב רק בשלב מחלה מתקדם״/ShutterStock
אילוסטרציה. ShutterStock
״בשלב מחלה מוקדם ללא גרורות, מטופלים רבים מחלימים״/ShutterStock

מהם התסמינים של סרטן הערמונית?

"בשלבים המוקדמים של המחלה, לעיתים אין תסמינים, שמופיעים לרוב רק בשלב מחלה מתקדם. כ-20% מהמטופלים מאובחנים עם גרורות בשלב כלשהו של מחלתם (מלכתחילה או לאחר טיפול בגידול לא גרורתי) ובשלב זה תסמינים אפשריים תלויים באתרי הגרורות, וכוללים למשל כאב בעצמות, ירידה במשקל ועוד".

כיצד מתבצע האבחון?

"מקרים רבים מאובחנים בשלב מוקדם ללא תסמינים עקב בדיקת דם המאבחנת רמה מוגברת של הסמן PSA (חלבון שמפרישה בלוטת הערמונית). חשוב לציין שלא כל עליית PSA היא עקב גידול ערמונית. גורמים נוספים הם הגדלה שפירה של הערמונית, ודלקת של הערמונית. אם עולה חשד לסרטן הערמונית, השלב הבא הוא לעיתים ביצוע בדיקת MRI ערמונית, ולאחר מכן ביצוע ביופסיה של הערמונית, לעתים תוך שימוש במידע שהופק בבדיקת MRI ערמונית (ביופסיה פיוזן). לבסוף לפעמים תבוצע בדיקת PET PSMA לאבחון או שלילת נוכחות אתרי מחלה מחוץ לערמונית".

מה הגישה לסרטן ערמונית בשלב מוקדם ללא גרורות? איזו תופעת לוואי בולטת בטיפול במחלה?

השלב הראשון בגישה לגידול ערמונית מוקדם לא גרורתי הוא קביעת דרגת הסיכון של הגידול, על סמך רמת הסמן PSA בדם, מדד גליסון בדו"ח הפתולוגי של הביופסיה, שלב המחלה בבדיקות האבחון, ולפעמים מידע מבדיקות גנומיות של רקמת הגידול. מטרת הטיפול, היא מחד מניעת התפשטות והתקדמות הגידול לשלב עם גרורות, ומאידך שמירה על איכות חיי המטופל, תוך צמצום תופעות לוואי מהטיפול, למשל פגיעה בתפקוד המיני".

כפעול יוצא, ישנן מספר אפשרויות לגישה בסרטן הערמונית בשלב המוקדם, כולל מעקב פעיל ללא טיפול (בגידול בסיכון נמוך), ניתוח, קרינה (עם או בלי טיפול הורמונלי).

מהם קווי הטיפול התרופתי בשלבי המחלה המתקדמים?

"הטיפול התרופתי בסרטן הערמונית בשלבים מתקדמים כולל לרוב טיפול להפחתת רמת ההורמון הגברי טסטוסטרון שהינו גורם מרכזי בתהליך הגידולי. הפחתת רמת טסטוסטרון יכולה להעשות באופן ניתוחי או תרופתי (זריקות או כדורים).

בנוסף לטיפול מפחית טסטוסטרון, טיפולים נוספים מלכתחילה או בשלבים מאוחרים יותר, כוללים בעיקר כימותרפיה, רדיוליגנדים, טיפולים הורמונלים מתקדמים, טיפולים מכווני מטרה.בנוסף לטיפולים הסטנדרטיים, נערכים גם מחקרים קליניים רבים הבודקים שילובי תרופות חדשים. חלק מהטיפולים ניתנים בבתי חולים. חשוב להקפיד על הרצף הטיפולי. חשוב לוודא אם יש אינטרקציה בין הטיפול לבין מצבים רפואיים או טיפולים הניתנים למצבים רפואיים אחרים, ולהתייעץ לפי צורך עם רופא\ת המשפחה וצוותי הרוקחות".

מהם סיכויי ההחלמה?

"בשלב מחלה מוקדם ללא גרורות, מטופלים רבים מחלימים. בשלב מתקדם עם גרורות, גם כאלו שלא החלימו, יכולים לשרוד לעיתים שנים, כפועל יוצא מהטיפולים הרבים הקיימים כיום".

seperator

**המידע נכון לפברואר 2024. למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל.

***מוגש כשירות לציבור על-ידי אסטלס פארמה אינטרנשיונל בי.וי (ללא מעורבות בתכנים).

בשיתוף אסטלס פארמה ללא מעורבות בתכנים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully