אלו הדברים שיעזרו לכן להתמודד עם סרטן השד

בשיתוף גיליאד מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים

עודכן לאחרונה: 3.3.2024 / 9:20

ד"ר ארי רפאל, מנהל אשפוז יום אונקולוגי, אונקולוג וחוקר בכיר במערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב, משתף מניסיונו על העקרונות שמקלים על ההתמודדות של מטופלות עם מחלה גרורתית ועל הטיפולים החדשים שניתנים לחולות עם הגידולים האגרסיביים ביותר

אבחון סרטן השד. ShutterStock
"ההתמודדות עם סרטן שד בכלל ועם סרטן גרורתי בפרט היא תקופה מורכבת מאוד שמשנה באופן דרמטי את כל החיים"/ShutterStock

סרטן שד הופך לגרורתי כאשר התאים הממאירים יצאו מתחומי השד ובלוטות הלימפה הסמוכות לו והתנחלו ברקמות מרוחקות בגוף. והמשמעות במרבית המקרים היא שלא ניתן עוד להציע טיפול מקומי ניתוחי למטרת ריפוי, וההתמודדות הופכת להתמודדות בעלת מטרות אחרות של שיפור תסמיני מחלה והארכת חיים כמעין מחלה כרונית - כזו שנכון להיום לרוב לא ניתן לרפא אותה באופן מלא. למרות זאת, הטיפולים בסרטן שד גרורתי, גם מהסוגים האלימים ביותר, מתקדמים בקצב מהיר, ומדי שנה נכנסים טיפולים חדשים שמאפשרים להאריך עוד יותר את תוחלת החיים של המטופלות. ד"ר ארי רפאל, מנהל אשפוז יום אונקולוגי, אונקולוג וחוקר בכיר במערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב, מציג חמישה עקרונות שחשוב שנשים עם סרטן שד גרורתי יזכרו לגבי ההתמודדות שלהן עם המחלה.

1. אל תתני לסרטן לעצור אותך מלחיות

"מרגע קבלת האבחנה והבשורה הלא פשוטה ודרך הכניסה לעולם האונקולוגי ולטיפולים עצמם, ההתמודדות עם סרטן שד בכלל ועם סרטן גרורתי בפרט היא תקופה מורכבת מאוד שמשנה באופן דרמטי את כל החיים ואת מוקד הדברים של מה שהתרגלת לעשות עד יום האבחנה. כל סדרי העדיפויות משתנים בבבת אחת", מספר ד"ר רפאל. אבל עם הטיפולים המתקדמים שקיימים כיום, וכשנוספים טיפולים חדשים כל הזמן, תוחלת החיים של נשים המתמודדות עם סרטן שד גרורתי יכולה להיות ארוכה יותר, וחשוב לחיות את החיים, ולא רק לשרוד מטיפול לטיפול ולתת לזמן לעבור. "זו נשמעת כמו קלישאה, אבל זה נכון - חשוב ללמוד לחיות לצד המחלה ולא לתת למחלה לנהל אותך", הוא מוסיף.

ד"ר רפאל מספר על אחת מהמטופלות שלו, שיכולה להיות "נערת פוסטר" של צורת התמודדות זו עם המחלה. "מדובר באשה כבת שמונים שמתמודדת עם סרטן שד גרורתי, שמקפידה עד היום לחיות את החיים, פעילה וגם רוקדת באופן קבוע. כשהיא הגיעה אליי לראשונה, החלטנו יחדיו כי אנחנו נעשה את כל מה שצריך כדי להילחם במחלה - אך עושים זאת כל עוד הטיפולים יאפשרו לה להמשיך לחיות באיכות חיים טובה. וכך עשינו. היא מקבלת טיפולים, כולל כימותרפיה, כבר ארבע שנים ברצף כאשר הטיפולים ניתנים בזה אחר זה, כל עוד הם מועילים כמובן אך גם, וחשוב לא פחות, כל עוד תופעות הלוואי שלהם נסבלות. אחד המדדים שלנו להצלחת הטיפול היא שבכל ביקור במרפאה היא מספרת לי שהיא ממשיכה לרקוד פעמיים בשבוע".

ד"ר ארי רפאל. מירי גטניו איכילוב,
"היום, יש פתיחות רבה יותר לשתף ולספר על מחלת הסרטן". ד"ר ארי רפאל/מירי גטניו איכילוב

2. תהיי אקטיבית ומעורבת בטיפול שלך

זה אולי נשמע מפתיע לנוכח הדימוי של רופאים שלא רוצים שיתערבו בהחלטותיהם ובטח לא עם הצעות שהם מצאו אצל "ד"ר גוגל", אבל ד"ר רפאל אומר שהוא חסיד גדול של שיח עם המטופלות ומעורבות שלהן בהחלטות הטיפוליות השונות. "חשוב שהמטופלות יהיו מודעות מה הם הטיפולים שהן מקבלות ומה הן אפשרויות הטיפול השונות שאפשר לבחור מביניהן. המטופלות לא צריכות להסכים לכל דבר בעיניים עצומות. כמובן שהמטפל מביא איתו את הידע והניסיון אך כל האופציות צריכות להיות על השולחן בייחוד בסרטן שד שיש כמה אפשרויות טיפול בכל שלב של ההתמודדות עם המחלה. הפתיחות הזו חשובה כדי שניתן יהיה להתאים את הטיפול למטופלת על סמך מצב המחלה הנוכחי, אבל גם על סמך העדפותיה ופרופיל תופעות הלוואי הצפוי", הוא מסביר.

ד"ר רפאל, שבין שאר תפקידיו הוא גם חוקר בכיר ביחידה למחקרים קליניים בסרטן בבית החולים, אומר שהוא שמח תמיד גם לשמוע את הרעיונות וההצעות של המטופלות לגבי הטיפולים השונים. "נכון שלפעמים ההצעות קצת מופרכות, אבל לפעמים המטופלות יכולות להציע איזשהו טיפול חדשני או אופציה מחקרית שנמצאת בכלל בבית חולים אחר, ואני חושב שזה נכון מאוד לשמוע ולשמור על ראש פתוח לכל האפשרויות".

3. תקיפי את עצמך בתמיכה

"בעבר נשים נהגו לשמור את ה'המחלה' בסוד כאילו שזו היתה בושה לחלות, ובכך מנעו מעצמן את התמיכה שהיא כה חשובה במצבים האלה. קורה לא פעם שאני שואל מטופלות על היסטוריית סרטן במשפחה והן מספרות שהסבתא נפטרה ממשהו בלי שיתנו לנו פרטים נוספים", הוא מספר. "היום, יש פתיחות רבה יותר לשתף ולספר על מחלת הסרטן. פתיחות זו מאפשרת לנשים המתמודדות עם הסרטן להגיע לקבוצות תמיכה ולקבל עזרה ותמיכה שהן כה נדרשות בשלב מאתגר זה של החיים, החל מתמיכה של בני משפחה וחברים ועד לליווי של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, שיכולים לשנות את כל החוויה".

ד"ר רפאל מדגיש כי אין דרך לאמוד באופן מדויק את ההשפעה שיש לתמיכה על הצלחת הטיפולים, אבל הוא מניח שההשפעה קיימת. "התמיכה בוודאות מאפשרת להקל על ההתמודדות עם הטיפולים עצמם ותופעות הלוואי שלהם. חולה שמצליחה לקבל יותר טיפולים ולאורך זמן רב יותר, יכולה להגיע לתוצאות טיפוליות טובות יותר".

4. תסתכלי על חצי הכוס המלאה

ד"ר רפאל מסביר שההתמודדות עם סרטן שד היא מורכבת, וכך בכל בדיקת דם, בכל הדמייה ובכל בחינה של תגובה לטיפול יכולות להיות תוצאות מעורבות עם שיפור במדדים מסוימים והחמרה במדדים אחרים. "אני כאונקולוג מנסה תמיד להסתכל על חצי הכוס המלאה ואני חושב שנקודת המבט הזאת מדבקת. ההתמקדות בדברים החיוביים חשובה מאוד בהתמודדות המטופלות עם המחלה והטיפולים השונים".

אבחון סרטן השד. ShutterStock
מגוון האפשרויות לטיפול בסרטן שד גרורתי גדול כיום בהרבה ממה שהיה לפני 20 ואפילו עשר שנים/ShutterStock

5. פריצות דרך במאבק בסרטן מתחוללות כל הזמן

כיום, מגוון האפשרויות לטיפול בסרטן שד גרורתי גדול בהרבה ממה שהיה לפני 20 ואפילו עשר שנים. אפילו בהתמודדות עם תת-סוג הסרטן שנחשב האגרסיבי ביותר, שנקרא "טריפל נגטיב", סרטן שד בו לא נמצא ביטוי לשלושת הקולטנים - אסטרוגן, פרוגסטרון וHER2, יש היום טיפולים יעילים שמסוגלים להאריך את תוחלת החיים של המטופלות באופן משמעותי. "אחד החידושים שצוברים תאוצה הוא השימוש בטיפולים אימונותרפיים, המעודדים את מערכת החיסון לתקיפת תאי הסרטן והינם אפקטיביים עבור מטופלות שלגידול שלהן מאפיינים שמעידים על רגישות לסוג זה של טיפול. חידוש שני הוא תרופות ייעודיות למטופלות עם מוטציה בגנים BRCA1/2, גנים המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן שד ושחלה בעיקר ונפוצים יותר בישראל, בעיקר בקרב אשכנזיות", מספר ד"ר רפאל.

הבשורה החדשה ביותר, הוא מוסיף מגיעה מטיפולים מוכווני מטרה הבנויים מנוגדן שיודע להתביית על חלבון בשם TROP2 שנמצא על תאי הגידול, ואליו מוצמדת כימותרפיה במינון גבוה. "הטיפולים הללו מכניסים את הכימותרפיה ישירות לתוך התא הסרטני וכך משפרים את היעילות של הרג התאים הממאירים תוך צמצום תופעות הלוואי הצפויות. טיפול זה מאפשר הארכה משמעותית של תוחלת החיים והפחתה של יותר מחצי בסיכוי להתקדמות מחלה מול טיפולים סטנדרטיים אחרים הניתנים היום", הוא אומר.

נקודה נוספת אותה מבקש ד"ר רפאל להדגיש היא האפשרות של השתתפות במחקרים קליניים. "הכניסה לשימוש באופן מלא של תרופה חדשה הוא תהליך ארוך ומייגע. אבל פעמים רבות, בישראל בכלל ובאיכילוב בפרט, בגלל שאנחנו נמצאים בחוד החנית של הטיפול האונקולוגי בעולם, מגיעים אלינו מחקרים חדשים ואיכותיים. מחקרים אלה הם דרך טובה עבור מטופלות להיחשף לתרופות החדשניות ביותר לפני שהן מקבלות את כל האישורים והופכות זמינות לשימוש", הוא אומר.

"חשוב שהמטופלות, וגם הרופאים המטפלים, יהיו מודעים ופתוחים לאפשרות הזו של השתתפות במחקרים קליניים. עם ניהול נכון של המחלה וערנות של המטפלים והמטופלות - כי המחקרים בדרך כלל יכולים להתאים רק בנקודות מסוימות ברצף הטיפולי - ניתן לעבור מקו טיפול אחד לשני תוך שילוב מחקרים קליניים ולהמשיך להאריך את החיים כמה שיותרהכל כדי לאפשר למטופלות למצות את החיים כמה שיותר", מסכם ד"ר רפאל.

בשיתוף גיליאד מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully